om

Carsten Møller


Jeg er uddannet 1986-89 på Skolen for Alexanderteknik, Kbh.


Siden 1994 har jeg været fuldtids praktiserende Alexanderlærer.


I 2004 startede jeg Center for Alexanderteknik, med den 3 årige uddannelse af Alexanderlærere, og har pt. uddannet mere end 20 lærere.


Derudover er jeg

Biodynamisk Kraniosakralterapeut, samt

Ki Aikido instruktør


Igennem årene har jeg undervist i forskellige sammenhænge, bla:


-Det Kgl. Musikkonservatorium

-Statens Teater Skole

-Skolen for Moderne Dans

-Teateskolen Holberg

-Kommunikationscentret Hillerød

-Dorte Mandrup Arkitekter

-ASE fagforening

-Musikskolen Tórshavn

-Skånes Dansteater

-Musikskolen Tórshavn

-Jorge Holguin Danseteater

-Bornholms Musikskole

-Den Danske Scenekunst Skole

-Dansk Musiker forbund Kbh.

-Rytmisk Konservatorium

-Fysioterapien Bispebjerg hospital

-DAP, Afspændingspædagogernes fagforening

-Tangoskolen Urquiza

-Tale og høre instituttet Hellerup

-Novo, laborantforeningen

-Dansk Skuespillerforbund

-Kalundborg Musikskole


Medier:


MorgenTv TV3, 2000

DR1 i programmet ‘Bitch’, 2001

DK4 ‘Alexanderteknikken og den gode holdning’, 2003

Magasinet I FORM, artikel 2003

BØRSEN, artikel ‘Rygtræning for viderekommende’, 2007

DR P1 Sundhed, interview 2012



Efteruddannelser:

-ISP, Integral Somatic Psychotherapy

v/  Raja Selvam

-Matrix Reimprinting

v/ Karl Dawson

-SomaticExperiencing grundkursus

v/Ursula Fürstenberg



En rejse tilbage til kroppen


Hvad der for mig startede med en såkaldt dårlig holdning, med konstante rygsmerter, er blevet til en opdagelsesrejse ind i Alexanderteknikkens muligheder.

 

Mit første møde med Alexanderteknikken var en tilfældighed, idet at jeg på anbefaling af en bekendt, bestilte en lektion hos en Alexanderlærer.

Jeg havde ingen ide om hvad jeg gik ind til da jeg mødte op til den første lektion. Men i løbet af ganske kort tid kunne jeg bemærke en stor ændring i min krop.


Jeg havde på det tidspunkt ingen ide om at min fornemmelse og forståelse af kroppen kunne være anderledes en den var. Derfor var mine rygsmerter på en måde uforståelige! De var et ubehageligt indgreb i min virkelighed, der påvirkede min hverdag negativt, og som jeg ikke havde nogle midler til at imødegå.

 

Igennem undervisningen blev jeg blidt ledt ud af den etablerede og fastlåste oplevelse af min krop. Det var en underlig oplevelse af ikke at gøre noget, - i den, for mig, sædvanlige anstrengte facon. Men mere som om kroppen rettede sig ud af sig selv, og at jeg bare skulle give plads til dette.

Jeg opdagede efterhånden at jeg kunne være tilstede med en meget lettere og mere ubesværet krop. Rygsmerterne blev forståelige, dvs at jeg kunne begynde at tyde årsagerne til dem, og derfor have en handlemulighed; at kunne lade være med at skabe de spændinger smerterne var et symptom på!


At tage ejerskab for denne mere rumlige og lette krop, kom til at betyde at nogle fastlåste tankemønstre og forestillinger måtte opgives, til fordel for nye måder at opleve og tænke på. Det var som om at kroppens spænd og lukkethed var et med mit særlige blik for mig selv og verdenen.

Det var ikke en abrupt og pludselig forandring, men skete som en fremadskridende proces. Lige som at vokse med opgaven.


Alexanderteknikken fungerer på mange niveauer. Ved første øjekast handler det i høj grad om at forstå kroppens mekaniske logik. Dvs at opdage hvor enkelt kroppen kan fungere i bevægelse, og det giver bonus i kraft af større lethed og mindre smerter etc.

Men bag ved dette er der spørgsmål af mere eksistentiel karakter der viser sig: hvis jeg ikke er alle disse spændinger, hvem er jeg så?

Her bliver Alexanderteknikken så en vej til at erfare nye muligheder for mening i ens eget kropslige selvbillede og i ens relationer til verden. Relationer som alle, i udgangspunktet, er kropslige.

Derved bliver Alexanderteknikken til en menings-skabende praksis, der ikke kan rummes i statiske begreber, som f.eks ‘god kropsholdning’.